Tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden lisäksi haluamme nostaa keskiöön ihmiset. Lue ja inspiroidu alan uratarinoista.
Tutustu erilaisiin tekniikan ja toiminnallisuuden ratkaisuihimme, joiden avulla saat luotua juuri sinulle laadukkaan ja toimivan keittiöympäristön.
Otamme tarkasti huomioon asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tavoitteet. Tutustu, ihastu ja nappaa parhaat palat omaan ammattikeittiöösi.
Dieta Oy | 24.05.2021
JJ’s BBQ:n omistaja ja perustaja Jari-Jukka Kallunki valmistui ravintolakokiksi vuonna 2003 Kemijärveltä. Oltuaan töissä muutaman vuoden teki hänen mieli vaihtaa maisemaa – pohjoinen vaihtui etelään ja ammatti kokista hitsaajaksi. Jari-Jukka muutti Saloon ja oppi hitsaamisen tekemisen kautta vähän sattumalta. Pian hän päätti käyttää osaamistaan myös omien ideoittensa toteuttamiseksi. ”Näin paljon telkussa ruokaohjelmia jenkeistä mm. Texasista, joissa käytettiin valmistamisessa savustimia”, kuvailee hän kiinnostuksensa alkua. Tästä syntyi ajatus käyttää omaa hitsaamisosaamista oman savustimen kehittämiseen. Savustin herätti kiinnostusta ja niinpä Kallunki alkoi myydä savustimiaan myös muille. Esitellessään savustimia Jari-Jukka maistatti asiakkaille lihoja, mikä puolestaan herätti kiinnostuksen itse ruokatuotetta kohtaan ja näin alkoi myös lihojen myynti. “Rakensin autotalliin keittiön ja myin pitkään lihaa omasta pihasta”, kertoo Kallunki liiketoimintansa alkuvaiheesta ja jatkaa: “Sitten aloin tehdä keikkaa festareilla ja tapahtumissa."
Liiketoiminta kasvoi kysynnän myötä siten, että vuonna 2019 Saloon avattiin myös JJ’s BBQ -ravintola ja myös vaimo Mari siirtyi täysipäiväisesti ravintolalle. Ravintolan menu rakentuu kuuden erilaisen savustetun lihan ympärille; on briskettiä eli häränrintaa, nyhtöpossua, ribsejä, possun kylkeä, makkaraa ja kanaa. Eli kaikki yleiset jenkeissäkin savustettavat lihat. Lihat savustetaan tarjoiltavaksi aina edellisyönä, jotta ne olisivat mahdollisimman tuoreita. Savustin on puulämmitteinen, joten Jari-Jukka joutuu lisäämään polttopuita savustimeen läpi yön. “Siksi olemme auki vain loppuviikosta, kun täytyy nukkua välillä myös kunnolla”, nauraa Jari-Jukka. Savustamisen jälkeen lihat siirretään Alto-Shaamin lämpösäilytyskaappeihin, jotta ne pysyisivät mahdollisiman ideaalilämpöisinä tarjoiluhetkeen saakka.
Lihojen kanssa tarjoillaan itse alusta alkaen valmistettuja lisukkeita; Perunasalaattia, Mac & Cheeseä, kastikkeita yms. Esimerkiksi Coleslaw-kaalisalaattia menee viikoittain runsaat 150 kg lihan lisukkeena. Lisukkeiden valmistamisen tueksi onkin investoitu Robot-Coupen vihannesleikkurivalikoiman suurimpaan CL 60 -malliin. “Sinne voi laittaa kaiken sisään ja se heittää sen hetkessä ulos”, kiittelee Jari-Jukka laitteen tehokkuutta ja jatkaa: “Vaikka laite maksoikin, maksaa se siten itsensä takasin.”
Ravintolan sisäpihalta löytyy Suomen suurin smoker, jonka kapasiteetti on useita satoja kiloja. “Ajatus ei ollut, että on pakko saada suurin, mut kysynnän kasvaessa oli vaan tehtävä niin iso. Nyt tämäkin alkaa jo käydä vähän pieneksi”, selventää Kallunki ja jatkaa: “Porukka haluaa satsata laadukkaaseen lihaan.” Savustaminen trendinä on selvästi nostanut päätään viime vuosina ja Kallunki ennakoi kysynnän kasvavan vielä lisää tulevassa.
Viime keväänä ravintolarajoitusten astuessa voimaan, Jari-Jukka laittoi pystyyn myös barbecue.fi -verkkokaupan. Tilauksia on reilun vuoden aikana tullut jo yli 4000. Käytännössä annokset ja irtotuotteet tilataan verkkokaupasta ja noudetaan ravintolasta, sillä erillistä kuljetusta niille ei vielä järjestetä. Kauppa on kuitenkin käynyt hyvin. Verkkokaupasta ostettavat BBQ-boksit ovat olleet erityisen suosittuja. Lihaboksissa on 3 lihaa ja lisuketta, sekä oma tekemää barbecue kastiketta, Burger-bokseista puolestaan löytyy kaikki tarvittava ohjeineen täydellisen burger-aterian valmistamiseksi. Suurin osa asiakkaista saapuu muualta kuin Salosta, vaikka toki Salostakin paljon asiakkaita löytyy.
Sosiaalinen media toimii JJ’s BBQ:n päämarkkinointikanavana. Seuraajia löytyy Facebookista, Instagramista ja TikTokista. Erityisesti TikTokista on tullut todella suosittu. Vuosipäivänään seuraajia oli ehtinyt kertyä jo huimat 39 000 ja videoilla on jo yhteensä miljoona tykkäystä! “Tänne tulee tosi paljon asiakkaita, joiden lapset on nähneet jonkun videoista ja saaneet sitten vanhemmat ylipuhuttua, että lähdetään syömään Saloon”, kuvailee Jari-Jukka.
Kysynnän kasvaessa ajatus mahdollisesta toisestakin ravintolasta on käynyt ajatuksissa. Sen aika ei kuitenkaan ole ihan vielä. Kenen tahansa savustuksesta kiinnostuneen kannattaa kuitenkin ottaa jo nyt JJ’s BBQ:n sometilit seurantaan ja pysyä kuulolla.
JJ'S BBQ
Myllyojankatu 2 A | 24100 Salo