K-Citymarket Tammisto uudisti palvelunsa tämän vuoden aikana tasolle, joka on ehtinyt saada jo kansainvälistäkin huomiota. Maailman johtava kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijajärjestö, brittiläinen IGD, valitsi K-Citymarket Tammiston syyskuussa Kuukauden kaupaksi. IGD:n mukaan Tammisto oli kaikista kuukauden aikana arvioimistaan kaupoista mielenkiintoisin ja edistyksellisin.
K-Citymarket Tammiston vuoden 2021 aikana toteutetut muutokset ovatkin erittäin mittavat. Käytännössä koko kauppa on uudistettu; kaikki kalusteet, kiinteistötekniikka, toiminnot ja palvelut. Kaupasta löytyy nykyisin mm. Euroopan ensimmäinen hypermarketissa oleva pienpanimo, kahvipaahtimo ja oma kasvihuone, josta saa ostaa yrttejä tuoreimmillaan. Lisäksi ruokapuolelle tuotiin uutta nopeaa syötävää, kuten ravintolatasoista pizzaa ja kebabia. Sushia Tammiston valikoimassa myytiin jo aiemminkin, mutta nyt myös sushin valmistaminen sai arvoisensa tilat.
Suurin osa uudistuksen ideoista on odotellut oikeaa hetkeä kauppias Kimmo Sivosen ajatuksissa jo vuodesta 2011 alkaen, jolloin hän sai olla mukana rakentamassa ja avaamassa uutta K-Citymarketia Lahteen. “Siitä lähtien olen koko ajan miettinyt, että jos saisin rakentaa unelmieni kaupan, niin minkälainen se olisi”, kertoo Sivonen. Inspiraatiota hän on keräillyt jo vuosien ajan myös kierrellessään maailmalla. “Ideoista on syntynyt muutama valokuvakirjakin, jonne olen koonnut erilaisia elementtejä”, paljastaa Kimmo. Omien ajatusten ja maailmalta poimittujen ideoiden tueksi Sivonen tutustui huolella myös Tammiston asiakkaisiin. Lopulliset valinnat sen suhteen, mitä uudistuksen myötä tarjontaan haluttiin tuoda, muodostuivatkin asiakasymmärryksen kautta. “Tutustuttiin huolella asiakkaisiin ja mietittiin, mitä he mahdollisesti haluavat ja toivovat”, summaa Kimmo ideointiprosessin loppuvaihetta.
Remonttiin alettiin valmistautua hyvissä ajoin jo vuoden 2020 syksyllä, jolloin tehtiin jo joitakin uudistukseen liittyviä muutoksia. Varsinainen myymälätilojen uudistaminen aloitettiin kuitenkin vasta tammikuussa 2021. Remonttia tehtiin kaikkinensa mahdollisimman vaiheistetusti. Tammistossa ei ole juurikaan väistötiloja, joten kaikki piti suunnitella erityisen perusteellisesti, jotta asiakkaita voitiin palvella mahdollisimman hyvin myös uudistuksen aikana. Remontti toteutettiinkin tarkasti osasto kerrallaan.
Onnistuneen uudistuksen mahdollisti hyvä organisointi ja yhteistyö henkilökunnan kesken. Organisoinnista Kimmo esittää vielä erityiskiitokset Kirsi Kyllöselle, joka toimii myös K-Citymarket Tammiston johtoryhmässä. “Kirsi otti meillä organisoinnista kopin ja hoiti sitä puolta, kun itse taas mietin avajaisia.” Henkilökunnan hyvän ja selkeän roolijaon lisäksi myös asiakkaiden säännöllinen tiedottaminen remontin vaiheista oli keskeistä. “Haluttiin olla mahdollisimman rehellisiä ja kerrottiin reilusti asiakkaille, että nyt on vähän sekaista, mutta yritämme tehdä parhaamme”, kertoo Sivonen. Tästä esimerkkinä muun muassa se, ettei tuotteista haluttu remontin aikana karsia mitään pois. “Tuotteita pyöriteltiin ympäri kauppaa. Jossain kohtaa mietin, että mennäänkö jo liian pitkälle, kun mm. gluteenittomat leivät jouduttiin sijoittaamaan tilapäisesti naisten alusvaateosastolle”, muistelee Kimmo hymyillen ja jatkaa: “Tärkeintä oli kuitenkin, että asiakkaita pystyttiin palvelemaan siten, että koko tuotevalikoima oli edelleen käytettävissä.”
Jokaisen osasto-osuuden valmistumista juhlittiin aina erikseen ja sitten vielä kaiken valmistuttua, viikkoa ennen juhannusta, oli kunnon grand opening – viralliset isot avajaiset. Onnistuneen organisoinnin ja tiedottamisen ansiosta K-Citymarket Tammiston myynnit onnistuttiinkin pitämään normaalitasoisina koko remontin ajan.
Dieta oli mukana K-Citymarket Tammiston uudistuksessa keittiösuunnittelussa sekä laite- ja astiahankinnoissa. “Palvelu oli alusta alkaen äärimmäisen hyvää”, toteaa Sivonen ja jatkaa: “Te halusitte ottaa suoraan kopin tarpeestamme.” Oikeiden laitteiden löytämiseksi ja tarpeiden määrittelemisen tueksi, Dietan myynti kävi alkuun tutustumassa Tammiston tiloihin ja ajatuksiin siitä, miten ruokapalveluja haluttiin kehittää uudistuksen myötä. Tammiston osastovastaavat keskustelivat yhdessä avainasiakaspäällikkö Kimmo Piiraisen ja myyntijohtaja Sami Nenosen kanssa uusista tuotteista ja prosesseista, jotta kohteeseen pystyttiin tarjoamaan mahdollisimman hyvin tarvetta vastaavat keittiölaitteet. Prosessin aikana myös reseptiikkaa suunniteltiin ja testattiin yhdessä Dietan demokeittiössä keittiömestari Vesa Saariston kanssa.
Kun tarve ymmärrettiin pystyivät Dietan keittiösuunnittelijat yhdessä Saariston kanssa ehdottamaan tilaan soveltuvaa pohjaratkaisua, joka mahdollisti halutun uuden tekemisen sille varatussa tilassa. “Arvostin itse sitä erityisesti, että ensin tutustuttiin perusteellisesti siihen, mitä me halutaan tehdä ja että vasta sen jälkeen valittiin tarkoituksen mukaiset laitteet”, kiittelee Sivonen ja jatkaa: “Yhteistyössä ei ollut kyse pelkästä laite- ja astiahankinnasta, vaan kokonaisvaltaisesta palvelusta.”
Uudistuksen tavoitteena oli luoda monipuolinen ja selkeä kokonaisuus, josta tuotteet löytyvät helpolla ja jossa asioiminen on asiakkaille nopeaa ja vaivatonta. Asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen ilahtuneina vastaan – positiivisen palautteen määrä on jopa yllättänyt kauppiaan. Myymälän miljöö ja tarjonta ovat muuttuneet paljon ja aito ihastus näkyy palautteessa. “WOW – on yleisin reaktio, jonka asiakkailta kuulemme”, kertoo Kimmo tyytyväisenä ja jatkaa: “Myös uudistuneet ruokapalvelut ovat keränneet kiitosta mm. pizza ja kebab-tuotteista saamme paljon positiivista palautetta.”
Tärkein edellytys sille, että palvelu toimii on osaava ja motivoitunut henkilökunta. K-Citymarket Tammiston toiminassa henkilökunta halutaan pitää vahvasti mukana myös tekemisen kehittämisessä. “Se, että tätä tehdään aidosti yhdessä motivoi, sitouttaa ja mahdollistaa parhaat tekijät ja parhaan osaamisen”, summaa Sivonen ja jatkaa: “Kauppiaan tehtävänä on lisäksi varmistaa, että henkilökunnalla on oikeat työvälineet, jotka toimii moitteetta.” Uudistunut myymälä antaa tekemiselle kaikilla tavoin erinomaiset puitteet, mikä puolestaan lisää tekemisen miellekkyyttä. “Tämän kokoisessa kaupassa, kuin mitä tämä meidän on, on äärimmäisen tärkeää, että tekeminen on katkotonta. Jokainen päivä on merkityksellinen, jokainen tunti on merkityksellinen”, kiteyttää Kimmo. Hyvät laitteet, kiinteistötekniikka, jätehuolto – kaiken ja koko prosessin on toimittava. Jos prosessi ei toimi vaikuttaa se henkilökunnan resursseihin palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. “Olen yrittänyt valita parhaat yhteistyökumppanit ja varmistan sitä kautta, että henkilökunnalla on mahdollisuus toimia erinomaisissa puitteissa”, toteaa Sivonen.
Vaikka Tammistossa toteutettu uudistus on mittava, uusia askelmerkkejä ja ideoita on yhä taskussa. “Tämä ei jää tähän, vaan koko ajan mennään eteenpäin ja kehitetään tekemistä ja joka viikko yriteään tehdä asioita paremmin kuin edellisviikolla”, avaa Sivonen ajatuksiaan tulevasta ja jatkaa: “Tervetuloa tutustumaan K-Citymarket Tammiston palveluihin ja toimintaan.”
K-Citymarket Tammisto | k-ruoka.fi/kauppa/k-citymarket-vantaa-tammisto
Tammiston kauppatie 9 | 01510 Vantaa