Inspiraatio

Mikä on tärkeää astioiden suunnitteluprosessissa?

Kirjoittanut Dieta Oy | Sep 27, 2019 12:32:40 PM

Steelite International Head of Design Andrew Klimecki kertoo, mitkä asiat merkitsevät, kun suunnitellaan aikaa kestäviä astioita.

Millainen on taustasi suunnittelun parissa?

Tämä on 27. vuoteni Steelite Internationalin suunnittelun johdossa, ja tätä ennen olen ollut suunnittelijana Wedgwoodilla, Mason’s Ironstonella ja Hornsea Potterylla. Lisäksi olen ollut suunnittelemassa ja kehittämässä useita malleja kuluttajakäyttöön Royal Crown Derbylle sekä menestyksekkäät Art Glaze - ja Studio Glaze -astiastot. Kaikki tehtaat, joille olen suunnitellut, ovat keskenään hyvin erilaisia ja tuottavat hyvin erilaista tavaraa. Olen saanut hyvin laajan ymmärryksen tehdastuotannon eri tekniikoista ja mahdollisuuksista, ja siitä miksi jotkin asiat toimivat toisissa tehtaissa ja toisissa taas eivät. Lisäksi olen suunnitellut, ja suunnittelen edelleen, useille kumppanitehtaillemme monipuolisesti eri materiaaleista kuten luuposliinista, kivitavarasta, melamiinista, lasista, puusta ja metallista. Uskon vahvasti siihen, että tehtaiden pitäisi tehdä ainutlaatuisia asioita, jotka kuvastavat aikaansa.

Mikä on lähestymistapasi suunnitteluprosessiin?

Lähestyn suunnitteluprosessia useimmiten intuition kautta. Tämä juontuu läheisestä suhteesta ihmisiin, joille suunnittelen. Loppukäyttäjän tarpeet ja tavoitteet muuttuvat jatkuvasti, ja siksi täytyy ymmärtää, mitkä pitkän ajan trendit ovat merkityksellisiä ja sulautuvat yhteen loppukäyttäjien tiedostettujen tai tiedostamattomien odotusten kanssa.



Koska tarjoamme tuotteita useille erilaisille markkinoille, menestyksen ja tehokkuuden takaa se, että ymmärtää ja tunnistaa olennaiset pitkän ajan trendit, jotka sopivat kaikille markkinoille. Tämän ansiosta pystymme rakentamaan portfolion tuotteista, jotka ovat yhteensopivia aiempienkin tuotteiden kanssa. Näin pystymme laajentamaan tarjontaa huomattavasti ja varmistamaan, että aiemmat tuotteet pysyvät elinkelpoisina eivätkä vanhene helposti. Yritän päästä ihmisten pään sisälle, jotta ymmärtäisin heidän tavoitteitaan ja odotuksiaan. Sitten sovellan havaintojani ja pyrin suunnittelemaan tuotteita, jotka ovat paitsi tehtaalle kohtalaisen tehokkaita tuottaa myös emotionaalisen siteen käyttäjäänsä muodostavia. En koskaan hae inspiraatiota markkinoilla jo olevista tuotteista - minulle ne ovat jo historiaa.

Tämänkaltainen prosessi takaa sen, että uudet astiastot ovat valmiita markkinoille alusta lähtien. Minulla on tapana sanoa myyntitiimille, että tehtäväni on tehdä heidän työnsä mahdollisimman helpoksi. Pyrin siihen kehittämällä uusia tuotteita, joille on jo kysyntää markkinoilla.

Edustavatko jotkin astiastot erityisesti tätä näkökulmaa?

Luulen, että Craft on tämän ajattelutavan merkittävin ilmentymä. Craftilla on valtava kysyntä markkinoilla monien todella vahvojen trendien takia. Menestyksekkäissä tuotteissa tärkeää on se, että ne luovat emotionaalisen siteen asiakkaaseen ja loppukäyttäjään. Craft tekee tämän laukaisemalla alintajunnassa nostalgisia muistoja, joihin liitetään lämpöä, rehellisyyttä, yhtenäisyyttä, autenttisuutta ja hyviä aikoja. Lopputulos on ajaton ja kestävä. Viimeinen loppusilaus on se, että mikä tahansa ruoka näyttää hyvältä niistä tarjoiltuna.


Andrew Klimecki on suunnitellut muun muassa Steeliten Craft-astiasarjan.

Ja lopuksi, miltä tulevaisuus näyttää alalle ja sinulle?

Tulevaisuus, se odottaa hahmottumistaan – sitä, että siihen vaikutetaan ja että se luodaan. Aika näyttää.