Tarinat

MUJI avasi ravintola-kahvilakonseptin ja lähiruokakaupan uuteen Helsingin lippulaivamyymälään ensimmäisenä maailmassa

Dieta Oy | 21.11.2019

Kamppiin marraskuun alkupuolella avautunut MUJI on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyvät myymälän lisäksi suomalais-japanilainen kahvila-ravintola, eat-in ja lähiruokakauppa. Ravintola-kahvila tarjoaa levähdyspaikan niin ostoksilla oleville kuin muille sisääntulijoille.

MUJI10-min

MUJI on perustettu Japanissa vuonna 1980, ja sen ideologia ja suunta on pysynyt samana ensimmäisestä päivästä lähtien: halu olla ihmisen päivittäisen elämän ja arjen perusta. Se haluaa järkevillä ja toimivilla tuotteilla vastata kriittisenkin kuluttajan vaatimuksiin. MUJI:in yhdistetään termit “resursseja säästävä”, “edullinen”, “anonyymi” ja “luonnonmukainen”. MUJI haluaa täyttää nämä kaikki odotukset.

Suomalais-japanilainen ravintola-kahvila hyödyntää pientuottajien tuotteita

MUJI:n ravintolan ja liikkeen ilmapiiri mahdollistaa asiakkaalle rentouttavan hetken mihin tahansa aikaan päivästä. Tarjolla on aamusta alkaen herkullisia deli-tuotteita kuten leipiä, perinteisiä kahvileipiä kuten kampanisua ja tiikerikakkua, unohtamatta raikkaita smoothieita. Lounaasta aina iltaan asti on tarjolla lautasannoksina niin suomalaista kuin japanilaista ruokaa, sisältäen salaattibuffetin ja kahvin.

MUJI4-min
MUJI15-min
Ravintolan vieressä sijaitsee Local Food Store. Local Food Storeen on löydetty noin 100 suomalaista pientuottajaa, joilta myynnissä on noin yhteensä 400 tuotteen valikoima. Local Food Storesta asiakas saa mukaansa laadukkaita kotimaisia tuotteita, kuten teetä, vastapaistettua leipää, herkkuja kuten karkkeja ja keksejä sekä laadukkaita liha-, kala- ja maitotuotteita. Kyseistä pientuottajien valikoimaa hyödynnetään myös kahvila-ravintolan tuotteissa. Paikan päällä Eat-inissä Dietan kiviarinauunissa paistetaan puolestaan leipää Local Food Storelle myyntiin.

MUJI_arinauuni_leipä-minMUJI:n arinauunissa paistetaan tuoretta leipää Local Food Storeen.

MUJI Finland syntyi ruuan ja myymälän yhdistämisestä

MUJI Finlandin tarina alkoi, kun Euroopan toimintojen johtaja ja pääjohtaja Kanai halusivat tuoda uudenlaiseen lippulaivamyymäläkonseptiin ruoan mukaan niin, että juhlistettaisiin paikallisia raaka-aineita ja pientuottajia. He suhtautuivat asiaan niin tarkasti, että eivät halunneet muualla kuin Suomessa tuotettuja tuotteita mukaan valikoimaan. Tämä paikallinen ruoka-ajattelu antaa vastapainoa MUJI:n globaalille ajattelulle ja sitoo toimintaa paikalliseen tekemiseen. MUJI on myös halunnut tuoda esille pieniä tuottajia, ja haluaisi lisäksi olla mahdollistajana suomalaisia vientituotteita rakennettaessa, jos laajempaa mielenkiintoa herättäviä tuotteita löytyy.

Ruokakonseptisuunnittelija Aki Arjolan mielestä MUJI:n rooli suomalaisen pientuottajaruoan edistäjänä on ihmeellinen. “Onkin kai hyvin suomalaista, että ymmärrämme omien tuotteidemme erinomaisuuden paremmin, kun kansainvälinen menestynyt toimija nostaa niitä esille,” hän toteaa.

MUJI_Heikki_Ahopelto_annos-min
MUJI:n Food Manager Heikki Ahopelto oli rakentamassa uutta MUJI-konseptia. Ravintola-kahvilassa tarjotaan suomalais-japanilaista ruokaa. 

MUJI Finland -projekti alkoi kun MUJI:n sesonkikohtaisiin valikoimiin valittiin suomalainen alkuperäkarjan maidosta tehty Suomen Jäätelö. Ensimmäisenä kesänä vuonna 2018 Muji esitteli laajasti ja myi Suomen Jäätelön jäätelöitä useissa Euroopan lippulaivamyymälöissään ja oli todella tyytyväinen vastaanottoon. MUJI:lla oli ajatus laajentaa ruokatuotteiden määrää, ja kesän 2018 jälkeen MUJI lähti tosissaan suunnittelemaan lähiruokakonseptia - kun Kampista saatiin upea koko kerroksen tila vuokrattua. Vuoden kestäneessä projektissa haalittiin suomalaiset pientuottajat kasaan ja tehtiin kaupan ja ravintolan konsepti. Food Manager Heikki Ahopelto ja ruokakonseptisuunnittelija Aki Arjola ovat olleet vahvasti rakentamassa konseptia.

Dietan koekeittiö tarjosi apua menun suunnitteluun ja astiavalintoihin

MUJI:n väki kävi projektin aikana useaan otteeseen Dietan koekeittiössä testailemassa ravintolaan tulevia ruokia. Henkilökohtainen palvelu oli avainasemassa koko projektin ajan - MUJI sai Dietan aluemyyntipäälliköiltä Minna Miettiseltä ja Keijo Saatsilta apua aina tarvittaessa erilaisten haasteiden tai kysymysten edessä.

“Yhteistyö Dietan kanssa on sujunut hyvin, aina on joku ollut luurin päässä kun apua on tarvittu. Ennen kuin eat-inin keittiö oli valmis, saimme käyttää Dietan koekeittiötä tasting- tilaisuuksissa, mikä oli todella tärkeää.” toteaa ravintolapäällikkö Anni Narsakka. “Erityisesti haluaisin mainita Dietalta Minna Miettisen, joka on tuottanut kaikissa tiukoissa paikoissa ratkaisuja eri osastojen haasteita ratkoen,” kehuu ruokakonseptisuunnittelija Aki Arjola.

MUJI_Anni_Narsakka_Aki_Arjola-minRuokakonseptisuunnittelija Aki Arjola ja ravintolapäällikkö Anni Narsakka.


Kahvila-ravintolassa kaikki laitteista, lautasten kautta kiviarinauuniin on tullut Dietalta. MUJI teki esimerkiksi lautas-, lasi- ja aterinvalintoja Dietan demokeittiössä järjestettyjen tastingien yhteydessä. Näin pystyttiin käytännössä katsomaan, miltä tietty tuote näyttää astioiden kanssa.

MUJI:n vähäeleisyys näkyy myös astiavalinnoissa: esillepano on yksinkertaista ja selkeää, ja väreinä toistuvat pääasiassa vain puu, musta ja valkoinen.

Keittiösuunnittelu oli osa myymälä-ravintola-kahvilakonseptin kokonaissuunnittelua

Keittiösuunnittelu aloitettiin ruutupaperilta jo silloin, kun kokonaisuus oli vasta hahmottumassa. Oman haasteensa keittiön suunnitteluun ja rakennustyömaahan toi se, että MUJI tehtiin jo auki olevaan kauppakeskukseen. Keittiön paikka ehti suunnittelua tehtäessä vaihtua useaan otteeseen, ja suuri kiviarinauunikin nostettiin kauppakeskuksen seinään tehdyn reiän kautta nosturilla sisälle. Paitsi toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta, myös suomalaisuutta haluttiin korostaa myös laitevalinnoissa. Esimerkiksi kylmäkalusteiksi valittiin suomalaisen Porkan valmistamat kylmä- ja pakastehuoneet, pikajäähdytyshuoneet sekä vetolaatikot.

MUJI23-minMUJI:n keittiöön valittiin suomalaisen Porkan kylmälaitteita.

MUJI:n keittiösuunnittelua ohjasi MUJI:n vahva näkemys uudesta konseptista. Idearikkaan ja multilahjakkaan asiakkaan kanssa työt sujuivat jouhevasti. Dietan aluemyyntipäälliköiden mukaan projekti on ollut erittäin mielenkiintoinen.

MUJI 
Kauppakeskus Kamppi
Urho Kekkosen katu 1, 4. kerros, 00100 Helsinki
https://www.muji.com/fi/ 

 

 



Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Huuva – liiketoiminnan kasvu tukee partneriravintoloiden kasvua

Huuva – liiketoiminnan kasvu tukee partneriravintoloiden kasvua

Lue lisää »
WeChef – mahdollistaa parempaa elämää gastronomian kautta

WeChef – mahdollistaa parempaa elämää gastronomian kautta

Lue lisää »
Dieta Relife - Kymijoen Ravintopalveluilta tarpeettomaksi jääneet laitteet saavat uuden elämän

Dieta Relife - Kymijoen Ravintopalveluilta tarpeettomaksi jääneet laitteet saavat uuden elämän

Lue lisää »
Logomo: MOVE•5D – ennennäkemätön immersiivinen illalliselämys

Logomo: MOVE•5D – ennennäkemätön immersiivinen illalliselämys

Lue lisää »
Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Lue lisää »
Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Lue lisää »
Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »