NoHo Partners on luonut monia kiinnostavia ravintolakonsepteja erilaisille asiakasryhmille – aivan omaa mittaluokkaansa on kuitenkin Tampereelle viime vuoden lopulla avautunut Nokia Arena ja sen 22 ravintolaa, jotka tarjoavat palveluja vuosittain miljoonille kävijöille.
”Tahtotilana on ollut luoda kokonaisuus, josta löytyy jotakin jokaiselle ja jonne ihmiset haluavat jo ennen illan päätapahtumaa ja jossa he viihtyvät myös sen jälkeen”, kuvailee Arena Food & Beveragen operatiivinen keittiöpäällikkö Antti Ahokas. Suunnitelmat olivat jo pitkällä ja moni asia oli ehditty jo määritellä siinä kohtaa, kun Ahokas ja hänen kollegansa Anna-Liisa Vuokko, toinen Arena Food & Beveragen operatiivisista päälliköistä, tulivat mukaan projektiin reilu puolivuotta ennen areenan avaamista.
Nokia Arenan NoHo Partnersin ravintolatoiminnoista vastaava Miko Helander ja NoHo Partnersin varatoimitusjohtaja Jarno Suominen olivat aloittaneet suunnittelun yhdessä projektipäälliköiden kanssa jo vuosia aiemmin. Vaikka konsepteista ja ravintoloista oli jo päätetty ja suunnitelmat olivat pitkällä, varsinainen sisältö konseptien toteuttamiseksi puuttui.
Antti ja Anna-Liisa ovat vastaanneet konseptien sisällön tuottamisesta ja osana sitä niitä mahdollistavien astioiden sekä tarvikkeiden valinnoista. Aluemyyntipäällikkömme Janne Jousmäki pääsi tältä osin mukaan tukemaan Antin ja Anna-Liisan ideointia. Yhteistyö areenaprojektin parissa oli alkanut jo aiemmin projektipäälliköiden kanssa. Ratkasevin osa tarvikeprojektissa oli se, miten saadaan ruoankuljetus aitioihin toimimaan. ”Kun Dietan tarjoama logistinen ratkaisu koettiin hyväksi, päädyttiin tarvikkeiden osalta kumppanivalinnassa meihin”, muistelee Jousmäki projektin alkua.
Antin ja Anna-Liisan kanssa syvennyttiin jokaiseen ravintolaan erikseen yksityiskohtia myöten. Urakka on ollut melkoinen. ”Jokaisen keittiön tarpeet käytiin läpi erikseen”, kertoo Ahokas ja naurahtaa: ”Se oli hengästyttävä päivä!” Projekti on laajuudessaan niin valtava, että kokemusta ja ammattitaitoa on todellakin vaadittu, jotta toimivat raamit tekemiselle on löydetty. Kun luodaan puitteet jopa 15 000 hengen suurtapahtumille, joudutaan tekemään osittain myös kompromisseja, koska tuotteiden on toimittava monilta osin yhteen. Yhdessä löydetyt tuotteet ja ratkaisut palvelevat kuitenkin kokonaisuutta erinomaisesti. ”Arvostan sitä ammattitaitoa ja nopeutta, jolla Janne on toiminut”, kiittelee Antti.
Osa Nokia Arenan ravintoloista, esimerkiksi Friends & Brgrs, Pizzarium ja Stefan’s at Arena, edustavat NoHo Partnersin vahvoja brändejä, joilla on tietyt askelmerkit ja tuotteet, joita noudatetaan.
Osa ravintoloista kuten Casino Tap Room, Eventum ja The Kitchen ovat taas täysin uniikkeja kokonaisuuksia, joihin kaikki on ideoitu ruokalistasta lähtien. Esimerkiksi The Kitchen -ravintoloiden menu ei ole kiveen hakattu ja reseptiikalla voidaan leikitellä vapaammin. Tämä on myös edellytys sille, että kaikkia asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman tasokkaasti heidän toiveitaan huomioiden. Heavy orkesteri ei halua välttämättä aivan samaa ruokaa kuin vaikkapa taitoluistelijat – jääkiekkotapahtuma ja konserttitapahtuma poikkeavat myös tietyiltä osin toisistaan.
Casino Tap Room omalla panimolla varustettuna palvelee asiakkaita vuoden jokaisena päivänä. Vastaavaa ei löydy Euroopasta. Omista panimotuotteista on tehty ruokatuotteille makupareja ja olut on jopa huomioitu lautasten värimaailmoita valitessa. ”Valtavan hieno juttu, että meiltä löytyy täältä tällainen erikoisuus, joka vetää ihmisiä sisälle jo monta tuntia ennen pelin alkua”, iloitsee Antti.
Tapahtumaravintola Eventum luo puolestaan häikäisevät puitteet mitä erilaisimmille tilaisuuksille. Tila toimii mm. klubina joukkueille ennen pelejä ja pelien aikana, VIP-tilana ennen keikkoja ja keikkojen jatkopaikkana niiden jälkeen. Kolmannesta kerroksesta löytyy monenlaista nopeampaa ruokaa mm. burgereita, pizzaa ja siipiä. Ylempänä Stefan’s at Arenassa voi puolestaan nauttia fine dine tyyliin kolmen ruokalajin illallisen. Eri kokonaisuudet on suunniteltu kaikkia yksityiskohtia myöten ja niille löytyy myös omat ääni- ja tuoksumaailmansa.
Kaikissa ravintoloissa huomioidaan tekemisen ekologisuus ja haetaan kestäviä ratkaisuja. Tämä näkyy mm. hankintojen keskittämisenä, kemikaalivapaina puhdistusratkaisuina ja lähituottajien suosimisena. Myös tapahtumille tyypillisiä kertakäyttöisiä juomamukeja Nokia Arenalta ei löydy, tilalla on muoviset pestävät. Kaikki kertakäyttöinen on biohajoavaa ja jokaisessa ravintolassa seurataan hävikkiä ja pyritään vähentämään sitä. Niiden tapahtumien osalta, joissa osallistujamäärää on vaikea arvioida ja siten myös ruoan menekkiä, yhteistyötä tehdään lähialueen hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa ja ylijäämä ruokaa jaetaan verkostojen kautta sitä tarvitseville.
Vaikka kaiken aikatauluttaminen on yksi keskeisimpiä asioita Nokia Arenan kokoista kookonaisuutta hallittaessa, on onnistumisen tärkein edellytys kuitenkin motivoitunut ja luotettava henkilökunta. ”Henkilökunta on meidän suurin ja tärkein voimavara. Meillä on todella hyvää ja vastuullista porukkaa”, kiittelee Anna-Liisa.
Tapahtumien onnistumisen ja henkilöstön tyytyväisyyden kannalta on erityisesti tiedonkululla keskeinen rooli. Niin kauan, kun kaikki tietää, mitä on tapahtumassa, mennään yhdessä samaan suuntaan hyvällä energialla. ”On tärkeää, ettei ole mitään norsunluutornia, jossa joku istuu. On parempi antaa tapahtumasta kaikki tieto, mitä pystyy antamaan, mahdollisimman laajalle otannalle”, kuvailee Anna-Liisa.
Työntekijöitä halutaan myös aidosti kuulla ja kuunnella. ”Kenellä tahansa voi olla hyviä huomioita toimintaan ja sen kehittämiseen liittyen”, toteaa Antti ja jatkaa: ”Henkilökunnan toiveisiin ja ajatuksiin reagoidaan sekä tarvittaessa opastetaan ja neuvotaan.” Se, että myös kaikki esimiehet ovat sitoutuneet talon henkeen ja yhteiseen tekemiseen on erittäin tärkeää onnistuneen kokonaisuuden kannalta.
Nokia Arenan ruokapalvelujen operatiivinen pyörittäminen on sekä Vuokon että Ahokkaan molempien työuran toistaiseksi isoin ja haastavin hallittava kokonaisuus. Onnistuminen niin valtavan kokonaisuuden johtamisessa edellyttää myös oman itsensä tarkkailua. ”On oltava sellaisella asenteella, että on myös itse joka päivä valmis korjaamaan omaa tekemistään”, toteaa Ahokas. Kun ilmapiiri on avoin, iloitaan kaikista onnistumisista yhdessä – silloin myös haasteet on helpompaa ratkoa. ”Pienet asiat ovat tärkeitä, niistä tulee helposti turhan isoja, jos niihin ei puututa”, täsmentää Vuokko.
Vaikka henkilökunta on selkein voimavara, ei näin ison kokonaisuuden pyörittämisestä ilman yhteistyökumppaneita myöskään tulisi mitään. Toimiva yhteistyö kaikkien toimijoiden kesken on myös edellytys onnistumiselle. ”Toimija, jolta saa kaiken tiettyyn tarpeeseen on iso helpotus”, toteaa Anna-Liisa tyytyväisenä.
Paljon on jo ehditty kokea ja samalla Nokia Arenan tarina on vasta aivan alussa. ”Oli huikea tunne, kun ensimmäiset pelit keväällä pystyttiin rajoitusten jälkeen järjestämään. Se tunnelma, mikä Stefan’sissa oli, kun ensimmäinen maali tuli ja ihmisten äänenpaine jäi hetkeksi huudoista ilmaan – kyllä siitä edelleen nousee karvat pystyyn”, muistelee Antti. Toukokuun jääkiekon mm-kisat ovat ensimmäinen megatapahtuma, joka tarjoaa vastaavia hetkiä varmasti useita lisää. ”Nyt tämä hirviö on oppinut kävelemään ja taapertaa tasaisesti eteenpäin, kun sitä ruokitaan”, kuvailee Antti Nokia Arenaa leikkisästi ja jatkaa: ”Sen ruokahalu on loputon ja sitä on ruokittava.”
Nokia Arena
Kansikatu 3 | 33100 Tampere