Ravintola Factoryn toiminta on vuosien aikana kasvanut huimaa vauhtia. Nykyisin ravintoloita löytyy jo 14 Uudenmaan alueelta. Ravintola Factoryn tarina alkoi vuonna 2000, kun ravintolaketjun omistaja Jani Antila perusti ensimmäisen Factoryn lounasravintolan Olarin Bilian yhteyteen. Antila itse on edelleen aktiivisesti mukana jokaisen kohteen perustamisessa, suunnittelussa ja toiminnassa. Ravintolamäärän kasvaessa mukaan toimintaan tuli Factoryn nykyinen toimistusjohtaja Matti Karvonen.
Factory aloitti toimintansa yli 20 vuotta sitten lounasravintolana. Vuosien aikana kertynyt kokemus ja kova kiinnostus uuden luomiselle on laajentanut toimintaa. Pääsääntöisesti lounasaikaan käytössä olevia tiloja haluttiin pystyä hyödyntämään myös ilta-aikaan. Nykyisin Factory tarjoaa catering-palveluja, kokoustarjoiluja sekä yritys- ja yksityistilaisuuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin. Kaikki tarjoilut ja esiintyjät on mahdollista tilata Factoryn kautta.
Factoryllä on myös omat saunatilat, jotka käsittävät 125 neliön tilat jopa 45 hengelle, kaksi erillistä saunaa sekä paljun. Molemmat saunat voi vuokrata yhdessä tai erikseen. Saunatilojen yhteydessä toimii tietenkin myös Factoryn ravintola kaikkine palveluineen.
Uusin innovaatio Catering-palveluissa on Factoryn Salaattibaariauto, joka tarjoaa mahdollisuuden nauttia Factoryn suositut ja maukkaat salaatit missä vain. Auton voi tilata tilaisuuksiin vaikkapa Golf-kentälle, puistoon tai ulkoilureittien varteen. Factoryn salaatit ja lämminruoka-ateriat löytyvät nykyisin myös vähittäiskauppojen hyllyiltä. “Sinne kysyntää olisi nyt enemmän, kuin pystytään tarjoamaan”, Matti kertoo.
14 lounasravintolan ja laajan määrän muita palveluita tarjoavan yrityksen pyörittäminen päivittäin vaatii hyvää organisointia ja ammattitaitoa. Kysyimme Matilta, mitkä tekijät ovat ratkaisevia, jotta monipuolinen kokonaisuus saadaan toimimaan ihanteellisesti. Vastaus oli määrätietoinen ja ytimekäs: “Osaava ja sitoutunut henkilökunta.” Ravintola Factoryssä on töissä paljon alan ammattilaisia, jotka ovat olleet talossa pitkään. Kova ammattitaito mahdollistaa toimivan ja joustavan kokonaisuuden. “Me ollaan ketterä organisaatio ja meillä esimerkiksi minä saatan mennä keittiön takahuoneeseen ja vaihtaa kokkikamat päälle”, Matti kertoo. Toiminta on joustavaa, kun työntekijöiden osaamista ei lokeroida ja eri osa-alueet opetetaan laajasti koko henkilökunnalle.
Factoryssa tarjottavista ruoista noin 90% valmistetaan aina paikan päällä alusta loppuun saakka. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että henkilökuntaa on oltava aina reilummin paikalla. Keittiössä on hyvä tekemisen meininki ja henkilökunta ehtii myös tervehtimään ja keskustelemaan asiakkaiden kanssa tarvittaessa. Factoryn lounastarjonta on laaja ja erilaisia ruokavalioita noudattaville löytyy monipuolisesti vaihtoehtoja. “Lounaspöytä on koottu sillä ajatuksella, että jos toimistolta lähtee 10 henkeä syömään niin ihan jokainen löytää tarjonnasta jotakin itselleen”, Matti kertoo iloisena.
Factory-ravintoloiden uusin tulokas on syyskuun alussa avautunut sisarravintola Green Factory, jossa ei käytetä laisinkaan punaista lihaa. Lounaaksi on kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja, joita tukemaan on tarjolla kanaa ja kalaa. Menun on suunnitellut Green Factoryn keittiömestari Jussi Koponen, joka kokosi omista arkistoistaan tuttuja vegaanireseptejä, joita lähti kehittämään ja rikastuttamaan.
Green Factoryn visio on muhinut Antilan ja Karvosen pöytälaatikoissa jo parin vuoden ajan. Ideaa on tuona aikana kehitetty ja tarjontaa kartoitettu Helsingissä ja muualla maailmalla. Sopivien tilojen löytyessä Elinmäenkadulta projekti polkaistiin käyntiin koko Factorya tukevana pilottina. Green Factoryssä tehdään koko Factory-ravintoloiden ketjulle arvokasta tuotekehitys- ja ideointityötä vegaani- sekä kasvisruokien parissa.
Factory on eteenpäin katsova ja uusia mahdollisuuksia jatkuvasti kartoittava yritys. Ravintoloissa halutaan kehittää toimintaa ja tarjota näin entistäkin parempia ruokailukokemuksia. Tiivis yhteistyö kumppaneiden ja verkostojen kanssa tuo aina uusia ideoita ja yhdessä on hyvä miettiä mitä voisi tehdä vielä paremmin. “Ei pida olla liian sinisilmäinen omaan tekemiseensä”, Matti naurahtaa ja kertoo, että Factoryssa työilmapiiri on avoin ja uusia ideoita on helppo heittää kollegoille: “Porukassa sitten mietitään, että onko tässä järkeä vai ei.”
Yksi hyvä esimerkki Factoryn innovatiivisuudesta on heidän ravintoloissaan käytössä oleva Bring Back -ruokarasia. Tarkoituksena on vähentää take away -pakkauksissa käytettävän pakkausmateriaalien määrää. “Bring Backin kehitystä on ollut mahtava seurata”, Matti toteaa. Bring Back -ruokarasiaan asiakas voi koota haluamansa tuotteet lounasbuffetista ja viedä sen mukanaan. Palveluun kuuluu myös Bring Back -ruokarasian pesu. Palautuksen yhteydessä käytetty rasia jätetään pestäväksi ja tilalle saa puhtaan rasian. Bring Back lanseerattiin jo ennen koronapandemian alkua ja sen merkitys korostui entisestään, kun kororajoitukset pakottivat sulkemaan ravintolat. Ruokaa sai kuitenkin myydä asiakkaille mukaan ostettavaksi ja tuolloin osassa ravintoloista jopa yli 50% kaikista ruoista ostettiin Bring Back -ruokarasiaan. Ruokarasian pantti on 8€ ja sen saa takaisin halutessaan palauttaa rasian kokonaan takaisin.
Dieta on ollut monessa Factoryn projektissa mukana. “On istuttu alas ihan projektin alkuvaiheessa ja mietitty aina miljööseen ja rakennukseen sopivat astiat” , Matti kertoo. Ravintolaa perustettaessa on etu tuntea yhteistyökumppanin toimintatavat ja tuttujen ihmisten kanssa työskentely on mukavaa. “Kun ollaan oikealla tasolla, niin voidaan puhua kumppanuudesta, eikä pelkästään, että ollaan asiakkaita” , Matti toteaa.
Factoryn uusi ravintola aukeaa lokakuun aikana Isoon Omenaan. Avautuva ravintola on ensimmäinen Factoryn kohde, joka toimii ostoskeskuksen sisällä. Ostoskeskuksessa toimiminen avaa uusia mahdollisuuksia ja se on saanut Factoryn porukan ideoimaan avautuvaan ravintolaan ennennäkemättömän iltabuffetin. Buffetissa on tarjolla joka päivä maukasta kotiruokaa asiakasystävälliseen hintaan sisältäen pehmisbaarin kaikkine lisukkeineen.
Factory on hieno esimerkki siitä, miten toimiva konsepti luodaan. Matti kertoo, että kaiken takana on halu mennä eteenpäin: “Usko omaan tekemiseen pitää olla kova.” Tulevaisuudessa Factoryn liiketoimintaa tullaan näkemään sellaisissa paikoissa ja sellaisessa muodossa, missä sitä ei vielä koskaan aiemmin olla nähty.
Ravintola Factory | www.ravintolafactory.com
www.facebook.com/RavintolaFactory | www.instagram.com/ravintola_factory