Inspiraatio

Walo Rooftop Bar – Wiklundin kruununjalokivessä on ainainen kesäfiilis

Kirjoittanut Dieta Oy | Jun 28, 2019 12:46:04 PM

Vappuna ovensa avannut Walo Rooftop Bar on Turun ensimmäinen kattobaari, joka kruunaa torin laidalla sijaitsevan Wiklundin monipuolisen kokonaisuuden. Taustalla on iso joukko tekijöitä ja monta vaihetta, mutta lopputulos on äärimmäisen onnistunut.

Rooftop Barille uskottiin olevan kysyntää, ja sitä päätettiin lähteä tekemään ihan kunnolla ja pieteetillä, kertoo TOK:in konseptipäällikkö Timo Hällfors. Suunnitteluun ovat osallistuneet mm. konseptitoimisto Flockista Anna Kyyhkynen ja Minna Varajärvi, TOK:ista Timon lisäksi toimialajohtaja Mikko Eskelinen, ravintolaryhmänjohtaja Anssi Tähtinen ja ravintolapäällikkö Juho Pietilä. Graafisen ilmeen Walolle on toteuttanut puolestaan Aki Wahlmanin toimisto Foody Allen, ja lanseerausmainonnasta vastasi mainostoimisto Briiffi.

Upeat näkymät Walo Rooftop Barin kattoterassilla. (Kuva: Mika Tähkäpää)

“Näköalat herättävät ihastusta, kaikille tulee sellainen wow-tunne, et ei voi ajatella, että Turus on tällainen”, kuvailee Hällfors vastaanottoa, jonka Walo on saanut. Muutakin positiivista palautetta on kuultu jo paljon kävijöiltä, joita on vieraillut avaamisen jälkeen huimat 10 000 viikoittain.

Maria Murto ja Mikael Sjöman palvelevat asiakkaita kattoterassilla. (Kuva: Mika Tähkäpää)

Turun ensimmäinen kattobaari on suunnannäyttäjä monellakin tavalla – poikkeuksellisista ratkaisuista, kuten toiminta kahdessa kerroksessa täysin eri tyyppisissä miljöissä, saadaan kiitosta päivittäin. Myös tapa, jolla Rooftop Bar sai nimensä, on uniikki; nimi Walolle valittiin avoimen kilpailun kautta, johon osallistui 1700 henkilöä. Nimessä Walo viehätti elämänmyönteisyys, ilo sekä positiivisuus, ja juuri tätä kaikkea Walo onkin. Rooftop Barista välittyy ainainen kesäfiilis, rentous ja terassitunnelma, josta pääsee nauttimaan koko vuoden ympäri.

“Paikka on täynnä Waloa – leppoisa ja rento tunnelma tuo positiivisuutta päivään. Halutessasi voit tuijottaa taivaanrantaa ja jättää arjen kiireet pois. Rooftop on rento ja hyväntuulinen paikka, jossa nautiskellaan.”, summaa Hällfors.

Tyylikkäitä juomia ja viimeisteltyjä cocktaileja

Listalta löytyvät tuotteet ovat tarkoin harkittuja; tyylikkäitä juomia ja viimeisteltyjä cocktaileja sekä mocktaileja, joihin on haettu niin raaka-aineet kuin lasistokin ajatuksella. Dietalla on ollut ilo olla mukana ja tarjota oikeanlaisia tuotteita vastaamaan Timolta tulleita ideoita. “Täähän on sujunut meillä niinku tosi hienosti”, toteaa Timo yhteistyöstä. “Se mistä mä tykkään on, että saa sellaista sparrausapuukin”, hän lisää ja kertoo monen vähän hullummankin idean näin toteutuneen.

Walon juomalista vaihtuu sesongeittain, ja myös henkilökunta osallistuu suunnitteluun. Kesällä voi nauttia esimerkiksi klassikkoja, kuten Harvey Wallbangerin pienellä twistillä, Frozen mango daiquirin, joka koristellaan pienellä syötävällä kukkasella, tai Walon omalla reseptillä sekoitetun Gin & Tonicin. Myös listalta löytyvät laadukkaat mocktailit ovat olleet erittäin suosittuja. Syksyllä kesää voi jatkaa uudistuneen listan tuotteista nauttien lämpölamppujen alla. Myös joulusesongiksi on jo suunnitteilla aivan oma kokonaisuutensa.

Frozen mango daiquiri tarjoilaan Libbey:n näyttävästä Tiki-henkisestä lasista. Mikael Sjöman valmistaa drinkkiä asiakkaalle. (Kuva: Mika Tähkäpää)

Tarkoin harkittua ja suunniteltua tekemistä

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty myös ravintola-alalla. Hyvät työtilat ja tuotevalikoima takaavat, että monipuolisen kokonaisuuden saa toimimaan toivotusti, ja että tuotteiden esivalmistelu onnistuu helposti.

Päivällä tunnelma on paikassa hyvin erilainen kuin illalla, jolloin ihmiset ovat monesti jo vähän enemmän juhlatunnelmin liikkeellä. On tärkeää, että kaikki on toiminnallisesti harkittua, esimerkiksi yhdellä toimivalla lasivalinnalla voi olla kaksi tai kolme funktiota. “Libbeyn Chigago-sarja on tosi toimiva isoon volyymiin ja näin taas drinkkilistan erityisille drinkeille on voitu valita omat erikoisemmat lasit”, Timo täsmentää.

Rommikolan tilaaja saa itse täydentää kolaa juomaansa Libbey:n Erlenmeyerpullosta. (Kuva: Mika Tähkäpää)

Turun matkailu hyvässä nosteessa

Turkuun on avautunut viime aikoina useita uusia hotelleja ja ravintoloita, ja vauhti ei tunnu loppuvan. Usko Turkuun matkailukaupunkina on vahvoilla, ja sen eteen on myös tehty paljon töitä. “Tässä on kiva lähteä kierrokselle, käyt ottamassa yhden alkuruoan jossain, pääruoan eri paikassa, käyt vaik jokilaivoillakin ottamassa siinä yhden ja sit huipennat sen tänne Waloon ja kattelet loppuillan auringon laskua.”, ideoi Timo vierailun ohjelmaa. Turistien ja muiden tulevien kävijöiden lisäksi Walo on kuitenkin paikka, josta myös itse turkulaiset ovat ylpeitä. Se on paikka, jonne halutaan tuoda vieraita ja josta Turkua on upea esitellä.

Myös alkaneen kesän suhteen odotukset ovat positiiviset, ja Walo on valmiina ottamaan koko Suomen vastaan. “Me uskotaan, että tää kaikki mitä ollaan tehty on herättänyt huomiota ja viidakkorumpu on huudellut”, toteaa Timo. Moni on jo nyt tullut pidemmältäkin katsomaan paikkaa. Paikka on ainutlaatuisuudessaan sellainen, että se pitää konkreettisesti nähdä ja kokea.

TOK:in konseptipäällikkö Timo Hällfors uskoo Turkuun matkailukaupunkina vahvasti. (Kuva: Mika Tähkäpää)

Walo Rooftop Bar   |   Eerikinkatu 11, 20100 Turku  |  www.raflaamo.fi/fi/turku/walo-rooftop-bar

Tutustu tuotteisiin mm. Libbey Chigago -lasit  |  Libbey Erlenmeyer -laboratoriopullo  |  Libbey Tiki -cocktail-lasit