Logo

Kirjaudu sisään

Hei!

Tervetuloa. Kirjaudu sisään tai luo tili

Kirjaudu sisään

Ostoskori

0
Ostoskorisi on tyhjä...

Hae tuotteitaKirjoita hakusana...

K-Supermarket Kamppi – kokonaisvaltainen asiakaslähtöinen uudistus

Irene Lähdemäki / Referenssi / Lukuaika 4min / 15.12.2024

K-Supermarket Kamppi sijaitsee Helsingissä, Kampin kauppakeskuksen metrosisäänkäynnin vieressä. Kuva: Juuso Jatkola

K-Supermarket Kamppi

K-Supermarket Kamppi sijaitsee Helsingissä, Kampin kauppakeskuksen metrosisäänkäynnin vieressä, todennäköisesti Suomen vilkkaimmalla sijainnilla. Syksyn aikana koko myymälä on käynyt läpi perusteellisen uudistuksen, joka on toteutettu mahdollisimman hyvin myymälän asiakkaita ja heidän toiveitaan huomioiden.

Kun myymälän kylmälaitteet oli ajankohtaista uudistaa aiempaa energiatehok-kaammiksi ja ympäristöystävällisemmiksi, päätettiin samalla uudistaa koko myymälä perusteellisesti. "Tällaisella sijainnilla, jossa asiakkaita riittää päivittäin paljon, myymälä kuluu nopeasti ja sitä on tarpeen uudistaa aika ajoin", kertoo K-Supermarket Kampin myymäläpäällikkö Petteri Niemi ja jatkaa: "Näin keskeisellä sijainnilla myös asiakkaiden kulutustottumukset ja toiveet vaihtuvat nopeasti, mikä myös kasvattaa säännöllistä uudistumisen tarvetta." Uudistukseen päätettiin lähteä täysillä ilman kompromisseja.

Uudistunut myymälä on palvellut asiakkaitaan jo muutamia viikkoja, ja uudistuksesta on ehditty jo saada positiivista palautetta. "Toki joukosta löytyy heitäkin, joita harmittaa, kun jokin tuote ei löydykään aikaisemmalta sijainnilta. Ymmärrän sen hyvin", toteaa Niemi ja jatkaa: "Olemme kuitenkin suunnitelleet kokonaisuuden niin, että se palvelisi asiakaskuntaamme mahdollisimman hyvin, joten uskomme, että kun uusi kauppa tulee tutuksi, ovat kaikki siihen aiempaa tyytyväisempiä."

article image

K-Supermarket Kampin myymäläpäällikkö Petteri Niemi on tyytyväinen uudistuneeseen myymälään. Kuva: Juuso Jatkola

Asiakkaat huomioiva tuotesijoittelu sujuvoittaa ostokokemusta

K-Supermarket Kampin asiakaskunnasta suurimman osan (60–70 %) muodostavat työmatkalaiset ja työntekijät, jotka ovat töissä myymälän lähistöllä. Heidän ensisijaisena toiveenaan on löytää nopeasti laadukasta aamupalaa, lounasta tai välipalaa. Koko myymälän rakenne päätettiin uudistaa heidän tarpeitaan ajatellen. Uudistuksen myötä kauppa suunniteltiin siten, että myymälän etuosasta löytyy kaikki heidän toivomansa eväs- ja lounastuotteet.

Muun muassa jääkahvit, erikoisvirvokkeet sekä mysli- ja välipalapatukat siirrettiin myymälän takaosasta etuosaan. Välipalaksi soveltuvat smoothiet ovat nyt helposti löydettävissä hevi-osastolta marjojen vierestä. Fazerin paistotuotevalikoimaa ja esillepanoa laajennettiin, ja kassojen yhteydestä löytyy kylmäkaapit sekä muita mahdollisesti helposti unohtuvia, mutta usein tarpeellisia tuotteita.

Myös myymälän etuosan hyllyjen korkeuteen on kiinnitetty huomiota. "Kaikki on tehty myymälän etuosassa tosi matalaksi, jotta myymälässä olisi helppo liikkua ja kokonaisuus hahmottuisi vaivattomasti", kertoo Niemi. Uuden remontin myötä etumyymälään on saatu enemmän sitä tuotevalikoimaa, mitä suurin asiakasryhmä kaupasta haluaa ostaa. Myös sisäänkäyntiä on siistitty, ja ostoskorit ovat nyt helpommin saatavilla. "Kaiken tulee olla mahdollisimman helppoa, asiakkaiden tulee saada nopeasti se, mitä he tarvitsevat, ja heidän on päästävä sen jälkeen nopeasti pois", kuvailee Niemi ja summaa: "Tavoitteena oli, että asioinnista tulisi mahdollisimman sujuvaa."

article image

Myymälän yhteydessä toimii myös kahvila, josta take away -tuotteita voi ostaa myös suoraan kauppakeskusmaailman suunnalta.Kuva: Juuso Jatkola

Itsetehdyt take away -tuotteet ja lounas

Myös tuotevalikoima on uudistuksen myötä täydentynyt. Tavoitteeksi asetettiin, että esimerkiksi take away -tuotteita pystyttäisiin valmistamaan enemmän itse paikan päällä. Myymälän yhteydessä toimii myös kahvila, jonka yläpuolella lukee isolla "Self made with love". Kahvilasta take away -tuotteita myydään myös suoraan kauppakeskusmaailman suuntaan. Kaikista kiireisimmät työmatkalaiset saavat täten eväät mukaansa ilman, että heidän tarvitsee edes tulla myymälän puolelle. Valikoimasta löytyy muun muassa kolmioleipiä, wrappejä, tuorepuuroa, smoothieita ja erilaisia leipiä – kaikki itse täytettyinä ja tuoreina.

Myös keittiön valmistamat lounasvaihtoehdot ovat monipuoliset. Tarjolla on kestosuosikkeja, kuten lasagne ja erilaiset pastat, mutta valikoimaa on uudistuksen myötä täydennetty lisäksi uusilla vaihtoehdoilla. Myös myymälän salaattibaariin valmistetaan keittiössä komponentteja itse. Esimerkiksi kikherneet ovat myymälän keittiössä itse paahdettuja. Tuoreen ja terveellisen lounasvaihtoehdon tarjoaa myös myymälän kattava sushi-linjasto, josta voi kerätä ruoaksi toivomansa kaltaisen sushi-lajitelman. Itsetehdyllä ruoalla erottaudutaan positiivisesti alueen muusta vastaavasta tarjonnasta.

article image

Take away -valikoimasta löytyy erilaisia leipiä – kaikki itse täytettyinä ja tuoreina. Kuva: Juuso Jatkola

Mukana uudistuksessa laitetoimittajan roolissa

Dieta sai olla mukana K-Supermarket Kampin uudistuksessa laitetoimittajan roolissa. Myymälään toimitettiin muun muassa kahvilaosion palvelulasikot, sushilinjaston kylmälevyt sekä vitriini ja useita rst-kalusteita. Dieta valikoitui laitekumppaniksi kilpailutuksen kautta. Valintaan vaikuttivat toimitusajat, edullisuus sekä se, että Dietan valikoimasta löytyi tarpeita vastaavia tuotteita. Yhdellä take away -pisteen työntekijöistä oli myös aiempaa tuntemusta Dietasta laitekumppanina.

Uudistusprojektin aikana tiivistä yhteistyötä tehtiin muun muassa myyntipäällikkö Keijo Saatsin kanssa. "Keijo on hoitanut hyvin osuutensa ja otti vetovastuuta muun muassa take away -kokonaisuudesta", kertoo Niemi ja jatkaa: "Oli hyvä, että hän osasi huomioida myös LVI- ja sähkötoimijat ja koordinoi heidän kanssaan kokonaisuutta."

Joitakin haasteita projektin aikana tuli myös vastaan. "Kun on näin isosta kokonaisuudesta kyse ja niin paljon muuttuvia asioita, ei kaikki voi mennä täydellisesti. Kaikkinensa yhteistyö Dietan kanssa sujui kuitenkin hyvin", toteaa Niemi.

Laitteiden lisäksi astia- ja tarvikepuolen asiakkuuspäällikkö Minna Miettinen auttoi löytämään muun muassa sushi-linjaston kanssa yhteensopivat tarjoiluastiat, jotka palvelevat myymälässä sushien esillepanossa.

article image

Näyttävä sushi-linjasto tarjoaa tuoreen ja terveellisen lounasvaihtoehdon. Kuva: Juuso Jatkola

Vegaanituotteiden todellinen supermyymälä

Kohderyhmän toiveiden kuulemisesta ja toteuttamisesta kertoo myös se, miten monipuolisesti K-Supermarket Kampista löytyy vegaanisia tuotteita. "Ei siis pelkästään vegeä vaan nimenomaan vegaanista", täsmentää Niemi.

Vegaanisten tuotteiden kysyntä on ollut niin suurta, että kaupasta löytyy myös yksi työntekijä, joka on erikoistunut vegaanisten tuotteiden valmistamiseen. Nyt sesonkiaikaan myymälästä saa tilattua ja ostettua muun muassa vegaanisia jouluruokia. Vegaanisia ruokia valmistetaan myymälän omassa keittiössä.

Vegaanisia ja vegetuotteita varten on myymälässä myös kokonainen oma iso hyllynsä, josta löytyy erilaisia vaihtoehtoja aina myymälän keittiössä valmistetuista vegaanisista ruoista ja eineksistä vaihtoehtoisiin proteiineihin.

Asiakasymmärrys ja erilaistuminen avaintekijöitä

Keskeisellä sijainnilla, jossa asiakkaita riittää, riittää myös palveluntarjoajia. Jotta asiakasvirta saadaan valitsemaan omat palvelut muiden joukosta, täytyy heille kyetä tarjoamaan oikeita tuotteita. "Kun asiakasvirtaa on, on tärkeää, että on myös oikeita tuotteita", toteaa Niemi ja jatkaa: "Tämä on isoa bisnestä, jossa erilaistuminen on tärkeässä roolissa."

Myymälän uudistus auttaa K-Supermarket Kamppia erottumaan Kampin muusta tarjonnasta. Positiivisessa erottumisessa oman asiakaskunnan toiveiden ja tarpeiden ymmärtäminen on keskeistä. K-Supermarket Kampissa tämä toteutuu uudistuksen myötä muun muassa ensiluokkaisia tuotevaihtoehtoja, myös itsetehtyjä, tarjoamalla sekä asioinnin nopeuteen ja helppouteen vaikuttamalla.

Aamu- tai välipalojen sekä lounaan lisäksi myymälästä löytyy kaikki, mitä monipuoliseen ruoanlaittoon tarvitaan, jotta ruokaostosten tekeminen myös esimerkiksi työpäivän päätteeksi onnistuisi asiakkailta. Koska suurin osa asiakkaista kuitenkin asioi myymälässä täsmäostoksia hakien, on tuotteiden sijoittelu avainasemassa asiakastyytyväisyyden ja positiivisen asiointikokemuksen luomisessa.

Esimerkiksi leipä ja leipomopakasteet on molemmat tuotu leipäosastolle. Makeiset on tuotu näkyvälle paikalle muun muassa elokuviin suuntaavia asiakkaita ajatellen, ja kotiin viihtyvyyttä kaipaavat löytävät laajan kukkavalikoiman helposti myymälän etuosasta heti hevi-tuotteiden vierestä. Pieniä asiointia sujuvoittavia muutoksia on lukuisia – kaikki on mietitty yksityiskohtia myöten.

Ota yhteyttä Keijoon 

040 592 9959
keijo.saatsi@dieta.fi

Keijo Saatsi

Aluemyyntipäällikkö

keijo.saatsi@dieta.fi040 592 9959