Tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden lisäksi haluamme nostaa keskiöön ihmiset. Lue ja inspiroidu alan uratarinoista.
Tutustu erilaisiin tekniikan ja toiminnallisuuden ratkaisuihimme, joiden avulla saat luotua juuri sinulle laadukkaan ja toimivan keittiöympäristön.
Otamme tarkasti huomioon asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tavoitteet. Tutustu, ihastu ja nappaa parhaat palat omaan ammattikeittiöösi.
Dieta Oy | 07.11.2024
Kotiinkuljetuksiin erikoistunut Huuva kokoaa yhteen usean laadukkaan ravintolabrändin tuotteet ja mahdollistaa niiden tilaamisen brändien omien toimipisteiden kattaman alueen ulkopuolella. Huuva tarjoaa täten myös helpon mahdollisuuden muille ravintoloille oman toimintansa kasvattamiseen ilman suuria riskitekijöitä.
Huuvan tarina alkoi, kun perustajat toimitusjohtaja Ville Leppälä ja tuotejohtaja Ville Lehto pohtivat oman pizzaravintolan avaamista reilu kolme vuotta sitten. Markkinatilanne oli kuitenkin haastava, mikä sai miettimään ravintolan avaamista eri näkökulmista. Lopulta syntyikin täysin uudenlainen liiketoimintaidea, joka yhdisti useamman jo olemassa olevan ravintolan saman katon alle. Huuvan keittiötoimenjohtaja Markus Kauppinen toimi tuolloin itsenäisenä ravintolakonsulttina, jota Villet päättivät pyytää mukaan liikeidean toteuttamiseen.
Huuvan keittiötoimenjohtaja Markus Kauppinen näkee kivijalkaravintoloissa monia etuja brändille. Kuva: Juuso Jatkola
Alkujaan toiminta lähti käyntiin Tapiolan Heikintorilla sijaitsevissa liiketiloissa. Alusta alkaen oli selvää, että yritys tulisi keskittymään lähiöihin ja keskustan ulkopuolella oleviin asuinalueisiin – paikkoihin, joissa ei ollut tarjontaa, mutta löytyi kysyntää ja jotka olivat yksittäisille brändeille laajenemismielessä riskialueita. “Monikaan yrittäjä ei yksin pysty laajentamaan toimintaansa lähiöihin, eikä ruokapalvelualustat ole kiinnostuneita niistä myöskään, jos kuljetuspartnereita ei ole saatavilla”, selventää Kauppinen ja jatkaa: ”Tähän ongelmaan ratkaisuksi syntyi Huuva.”
Syyskuussa Huuva avasi Vantaan Tikkurilaan ensimmäisen kivijalkaravintolansa ja heti lokakuussa toisen Malmille. Alkuun Huuva toimi pelkästään virtuaalisena pilviravintolana, josta asiakkaat pystyvät tilaamaan eri ravintoloiden annoksia pelkästään kotiinkuljetuksella. Yhtiön toimipisteissä ei ollut asiakaspaikkoja, vaan ne toimivat ainoastaan ruokalähettien noutopisteinä. Nyt pilviravintolalla on Suomessa kaksi asiakaspaikoin varustettua kivijalkakohdetta, toinen Tikkurilassa ja toinen Malmilla sekä muutama myös Saksassa. Molemmissa maissa on tarkoitus yleisen toiminnan lisäksi laajentaa myös kivijalkaravintoloiden määrää lähitulevassa.
Syitä kivijalkaravintoloiden avaamiselle on monia. Yksi vaikuttava tekijä kivijalan avaamisen taustalla on yksinkertaisesti kannattavuus. Jos osa tuotteista myydään ilman välikäsiä on kate luonnollisesti parempi. Toinen syy on taas brändillinen. “Pilviravintolat tulivat suosituiksi pandemian aikana ja niiden harteille jäi vähän negatiivinen viba”, kertoo Kauppinen ja jatkaa: “Meidät mielletään helposti varastohallina, jossa joku toisen luokan brändi tekee jotakin – kivijalat ovat keino korjata tätä väärää mielikuvaa.” Brändistä tulee heti helpommin lähestyttävä ja mielikuvaa siitä on helpompi muuttaa oikeampaan, kun se on konkreettisemmin kohdattavissa.
Kolmanneksi, jotkut asiakkaat asioivat mieluimmin kivijalassa. “Olemme huomanneet, että osa asiakkaista käyttää kivijalkaravintolaa myös tilausalustana mieluummin, he haluavat tulla suoraan paikan päälle ruokailemaan, tilaamaan tai noutamaan ruokansa itse”, kertoo Kauppinen ja jatkaa: “Lisäksi tavoitteenamme on olla tietynlainen ´neighborhood hot spot´. Jos haluamme olemassaolollamme tuoda jotakin lisää naapurustoon, täytyy meidän myös olla naapurustossa.” Huuvan liiketoiminnan ydin tulee kuitenkin säilymään pilviravintolapalvelun ympärillä, kivijalkoja tehdään ydintoiminnan rinnalle tueksi.
Syyskuussa Huuva avasi ensimmäisen kivijalkaravintolansa Vantaan Tikkurilaan. Kuva: Juuso Jatkola
Yhteensä Huuvan portfoliosta Suomessa löytyy tällä hetkellä kymmenen eri ravintolabrändin tuotteita. Se, minkä brändin tuotteita mistäkin Huuvan toimipisteestä on saatavilla, vaihtelee alueellisesti tilojen ja kysynnän mukaan. Brändipartnerit valikoituvat Huuvalle sen mukaan, mitä Huuva pystyy samalla laadulla kyseisen toimipisteen keittiössä tuottamaan. “Kukaan ei olisi pitkään partnerimme, jos brändiriski olisi iso. Siksi panostamme erityisesti siihen, että tuotteiden laatu on sama kuin kyseisen brändin omissa toimipisteissä”, kertoo Kauppinen. Henkilökunnan kouluttaminen ja standardisoitu tekeminen ovatkin avainasemassa Huuvan tekemisessä: “Työskentelymme on todella tekniikkaohjattua, annoskortit ovat kaikkien saatavilla ja ne pystytään tarvittaessa päivittämään digitaalisesti saman tien.”
Uusiin kaupunkeihin laajentaessaan Huuva valitsee itse ravintolaverkostonsa samasta syystä. “Siten pystymme parhaiten varmistamaan, että se tuote, jota asiakas Huuvan kautta saa, on laadullisesti sama kuin alkuperäinen tuote”, toteaa Kauppinen. Useamman ravintolabrändin portfolio tarjoaa kuitenkin muitakin mahdollisuuksia. “Ihmiset kaipaavat vaihtelua, useamman brändin portfolio antaa mahdollisuuden tarvittaessa päivittää eri toimipisteiden tuotevalikoimaa”, summaa Kauppinen.
Kivijalkaravintoloissa on oma sisäänkäynti lähettikumppaneille, mikä nopeuttaa heidän työtään ja rauhoittaa muiden asiakkaiden ruokailua. Kuva: Juuso Jatkola
Vantaan Tikkurilaan avautunut Huuvan kivijalka on siitä poikkeava, että kyseessä oli täysin uusi rakennus ja myös keittiö tuli suunnitella alusta alkaen. Dieta valikoitui Huuvan keittiölaitekumppaniksi ja erityisesti suunnittelupalvelumme saa kiitosta. “Isona apuna alussa oli suunnittelupalvelu ja se, että kävimme yhdessä katsomassa tilaa”, kuvailee Kauppinen ja jatkaa: “Meillä itsellämme oli tietysti selkeä näkemys, siitä mitä halusimme, mutta suunnittelupalvelun kautta visiomme konkretisoitui.”
Tikkurilan uuden toimipisteen keittiötä on ehditty käyttää jo jonkin aikaa ja tila tuntuu käytännölliseltä ja toimivalta. Myös laitteet ovat palvelleet hyvin. Ainoastaan kysyntä on yllättänyt. “Olemme olleet ennustamaamme suositumpia, jonka takia volyymit ovat olleet niin isot, että joudumme ehkä vaihtamaan pian parilagrillin isompaan”, naurahtaa Kauppinen.
Suurin osa Huuvan toimipisteistä on valikoitunut siten, että niissä on ollut jo aiempi keittiö valmiina. “Tietysti suunnittelupalvelu pystyy auttamaan myös siinä, miten erilaiset palikat saadaan istumaan osaksi kokonaisuutta ja miten kokonaisuutta voidaan täydentää toimivammaksi”, toteaa Kauppinen.
Digitaalisuus ei Huuvassa palvele pelkästään asiakkaita, vaan myös sisäisiä tarpeita ja vastuullisuustavoitteita. Kuva: Juuso Jatkola
Se, että uusiksi toimipisteiksi pyritään valitsemaan kohteita, joista keittiö löytyisi jo osittain valmiina, linkittyy myös vastuullisuusajatteluun. Huuva pyrkii miettimään tekemistään myös vastuullisuusnäkökulmasta, kaikkea ei haluta hankkia uutena, jos toimiva kokonaisuus käytettynä löytyy. “Laitteiden toimivuus on meille tietysti tärkeää, mutta kaiken ei tarvitse välttämättä olla aina kaikkein uusinta”, selventää Kauppinen. Huuva on löytänyt hyviä täydennyksiä laitteisiin myös muun muassa Dieta Relife -valikoimasta, josta löytyy jo aiemmin käytössä olleita, perusteellisesti huollettuja, uuden elämän saaneita laitteita.
“Haluamme toimia kaikessa mahdollisimman vastuullisesti, mutta käymme pientä kamppailua tämän kanssa, koska olemme take away -orientoitunut yritys”, kertoo Kauppinen ja jatkaa: ”Olemme kovasti yrittäneet haastaa myös esimerkiksi take away -pakkausratkaisujen toimittajia siinä, miksei parempia ratkaisuja ole markkinoilla järkevään hintaan.” Jonkin verran keskustelussa on jo onneksi päästykin eteenpäin. Kivijalat ovat myös pieni vastuullisuusteko siten, että nyt lähialueen ihmiset voivat halutessaan noutaa ruokatuotteet itse ilman erillistä kuljetusta. Toki myös kuljetuspartnerit ovat pyrkineet ja pyrkivät toistuvasti kehittämään kuljetuksiaan hiilineutraalimpaan suuntaan.
Myös Huuvan hävikinhallinta on ainutlaatuisella tasolla. Digitaalisuus ei yrityksessä palvele pelkästään asiakkaita, vaan myös sisäisiä tarpeita. “Uskaltaisin väittää, että esimerkiksi meidän tapamme kouluttaa on poikkeuksellisella tasolla. Jokaisen brändin tuotteesta löytyy online-kursseja, jonka kautta henkilökunta voi koko ajan kerrata ja testata omaa ymmärrystä ja osaamistaan.” Osittain hävikkiä vähentää se, että annokset osataan valmistaa kerralla oikein ja laadukkaasti. Toiseksi se, että raaka-aineita osataan tilata oikeamääräisesti ja -aikaisesti. Tässä myöskin digitaalisuus on isona tukena. “Meillä on täysin reaaliaikainen varastoseuranta, ja itse toteuttamamme myyntijärjestelmä on integroitu suoraan tähän varastonhallintaan”, selventää Kauppinen.
Ensi vuoden aikana Huuva tulee jatkamaan vauhdikasta kasvua – uusia toimipisteitä on tavoitteena avata yhteensä 15. Kuva: Juuso Jatkola
Huuvalla on tällä hetkellä toimintaa Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Jyväskylässä ja Saksassa. Vielä tämän vuoden puolella on tavoitteena aloittaa toiminta myös Turussa ja Oulussa. Kysyntää riittää hyvin muuallakin, ja tavoitteena onkin avata seuraavan vuoden aikana 15 uutta toimipistettä.
“Ravintola-alan ihmiset toivottavasti kiinnostuvat meistä myös työnantajana”, vinkkaa Kauppinen lopuksi. Huuvan sivuilta löytyy suoraan lista ajankohtaisista avoimista työpaikoista sekä kuvaus siitä, mistä Huuva ja huuvalaiset ovat tehty. Mikäli kaipaat uusia haasteita ja sinulta löytyy kunnioitusta sekä kunnianhimoa, tutustu tarkemmin!
Huuvan kivijalkaravintolat Suomessa:
Huuva Tikkurila | Kielotie 15a, 01300 Vantaa | huuva.io
Huuva Malmi | Vanha Helsingintie 20, 00700 Helsinki | huuva.io